دندان عصب کشی شده چقدر عمر می کند

عمر دندان عصب کشی شده چقدر است

عمر دندان عصب کشی شده چقدر است؟

مسلما شما هم از جمله کسانی هستید که قبل از شروع کاری که برایتان مهم و هزینه بر است، لازم میدانید که نه تنها زیر و بم کار، بلکه مدت زمانی که برایتان عمر می کند را هم بدانید. عصب کشی دندان یکی از فرآیند هایی است که دندانپزشک شما انجام می دهد تا هم دندان های طبیعی تان باقی بماند و هم این که آنها را اگر هم که تا آخر عمر کارایی نداشته باشد حداقل برای ده ها سال سالم و کاربردی نگه دارد. اما همان طور که می دانید هیچ دو فردی کاملا شبیه هم نیستند پس منطقی است که نتیجه گیری کنیم که دندان های افراد مختلف از جنبه های مختلفی با هم متفاوت بوده و نتیجه دهی عصب کشی یا دقیق تر بگوییم، عمر دندان عصب کشی شده به فاکتور های بسیاری وابسته است‌.

قبل از این که درباره ی فاکتور هایی که عمر دندان عصب کشی شده را تحت تاثیر قرار می دهند بحث کنیم، بهتر است که ابتدا درباره ی روش انجام این پروسه و این که چرا شما ممکن است به آن احتیاج داشته باشید بپردازیم. پس لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر و دقیق تر متن زیر که توسط مرکز دندانپزشکی تخصصی کامفی تهیه شده است را تا انتها بخوانید.

عمر دندان عصب کشی شده چقدر است

درمان عصب کشی چه زمانی و توسط چه کسی انجام می شود؟

درمان عصب کشی زمانی توسط دندانپزشک شما انجام می شود که بافت زنده ی داخل دندان شما یا پالپ دندانتان که از اعصاب، رگ های خونی و بافت های پیوندی تشکیل شده است، ملتهب شده و عفونت کند. مرگ پالپ دندان باعث می شود که عفونت تا استخوان اطراف دندان گسترش پیدا کند. در چنین زمانی دندانپزشک شما باید پالپ عفونی را خارج کرده، کانال ریشه ای شما را تمیز کرده، شکل داده، ضد عفونی کرده و نهایتا آن را پر کند. با انجام این کار دندان شما نسبت به عفونت هایی که ممکن است در آینده به آن دچار شود حساسیت کمتری نشان داده و عمر دندان عصب کشی شده ی شما بسیار بیشتر از حالت طبیعی اش خواهد بود.

انجام درمان عصب کشی معمولا توسط دندانپزشک عمومی و یا یک متخصص اندودونتیست انجام می شود. اندودونتیست کسی است که نه تنها دروس عمومی رشته دندانپزشکی را مطالعه کرده است بلکه دو تا سه سال هم درس خود را ادامه داده است تا مهارت های لازم در زمینه ی تشخیص و درمان درد های دندانی و مشکلات و بیماری های ریشه دندان را به دست بیاورد. اگرچه که دندانپزشک عمومی هم اطلاعاتی درباره ی درمان ریشه دندان دارد، اما معمولا آنها بیماران خود را که مشکلات پیچیده تری داشته و نیاز به اقدامات تخصصی تر دارند به اندودونتیست های همکار خود ارجاع می دهند.

چگونه عمر دندان با وجود این که بافت اصلی خود را از دست داده است ادامه پیدا می کند؟

یکی از سوالاتی که همواره توسط مراجعه کنندگان پرسیده می شود این است که چگونه دندان می تواند بدون پالپی که آن را زنده نگه می دارد کارایی خود را حفظ کرده و عمر دندان عصب کشی شده هنوز ادامه داشته باشد؟ جواب این سوال این است که دندان توسط پوشش یا  الیاف لیگامنت اطراف دندانی به استخوان های زنده ی اطرافش متصل می شود. در نتیجه دندان شما علی رغم این که بافت اصلی سیستم ریشه ای خود را از دست داده است قادر است به فعالیت خود ادامه دهد. با این کار عمر دندان عصب کشی شده ی شما تا حد قابل قبولی ادامه پیدا می کند.

البته از آن جایی که دیگر عصبی درون ریشه دندان وجود ندارد با بروز علائم پوسیدگی مجدد و ایجاد حفره و عفونت در دندانتان دردی را احساس نخواهید کرد. پس سعی کنید تا به خوبی بهداشت دندان و دهانتان، به خصوص دندان عصب کشی شده را حفظ کنید تا طول عمر دندان عصب کشی شده تان افزایش پیدا کند.

چه فاکتور هایی عمر دندان های عصب کشی شده ی شما را تحت تاثیر قرار می دهد؟

عفونت دندانی

یکی از مواردی که عمر دندان عصب کشی شده را تعیین می کند، وجود و یا عدم وجود عفونت ریشه می باشد که تا استخوان گسترش پیدا می کند. این به آن معناست که هرچه زودتر متوجه مشکل خود شده و به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا درمان ریشه آغاز شده و عفونت تا استخوان گسترش پیدا نکند شانس نجات بیشتر خواهد بود‌. پس اگر واقعا به درمان ریشه نیاز دارید هرگز درمان خود را به تعویق نیندازید.

کیفیت درمان

مورد بعدی که عمر دندان عصب کشی شده ی شما را تعیین می کند کیفیت انجام درمان عصب کشی است.

نقش دندانپزشک

به هیچ وجه نمی توان نقش دندانپزشک را در درمان عصب کشی نادیده گرفت چراکه عصب کشی درمانی است که بسیار اصولی بوده و پاکسازی کانال ها و پر کردن آنها با ماده پرکردگی یا گوتا پرکا که باید تمام طول کانال را پر کند بسیار مهم می باشد، پس بهتر است که این کار توسط دندانپزشکی که به مهارت او اطمینان دارید و یا ترجیحا یک متخصص درمان ریشه انجام شود. همچنین این که دندان عفونی شما تا چه حد سریع و موثر بعد از درمان عصب کشی ترمیم شود عامل مهمی است و بستگی به این دارد که شما چقدر احساس مسئولیت کرده و برای ویزیت های بعدی به دندانپزشک خود مراجعه می کنید تا سیر پیشرفت درمان بررسی شده و روی دندان روکش گذاشته شود.

دندانها یکسان نیستند

تمام دندان های شما یک شکل نیستند و از جنبه های مختلفی مثل تعداد ریشه با هم تفاوت دارند. به طور مثال دندان های پیش و یا جلویی شما یک ریشه داشته و راحت تر در دسترس هستند و در مقایسه با دندان های آسیابی که در انتهای دهان شما قرار دارند فشار کمتری را تحمل می کنند. اما دندان های آسیاب که برای جویدن استفاده می شوند دو تا سه ریشه داشته و نتیجتا کانال های ریشه ای بیشتری هم دارند؛ این دندان ها غیر قابل دسترس تر بوده و نسبت به دندان های جلویی فرآیند درمان پیچیده تری خواهند داشت. به علاوه دندان های جلویی شما ممکن است که به روکش کردن بعد از درمان عصب کشی نیازی نداشته باشد در حالی که دندان های عقبی شما دارند.

عوامل محیطی موثرند

 علاوه بر موارد ذکر شده در بالا تغییراتی که در طول زندگی شما رخ می دهد نیز در عمر همه ی دندان های شما به خصوص عمر دندان های عصب کشی شده تاثیر گذار است. همان طور که می دانید بین سن شما و کارایی اندام های مختلفتان ارتباط وجود دارد. هر چقدر که سن شما بالاتر می رود چه دندان خود را عصب کشی کرده و چه نکرده باشید، مقاوت دندان های شما در برابر شکستگی کمتر شده و تمایل بیشتری برای ترک برداشتن و شکستن از خود نشان می دهند. این اتفاق به خصوص برای دندان های عقبی شما که فشار بیشتری در حین جویدن بهشان وارد می شود رخ می دهد. به همین دلیل گذاشتن روکش روی دندان های عصب کشی شده برای محافظت از فشار و استرس ناخواسته بسیار مهم است و نقش تاثیر گذاری در عمر دندان عصب کشی شده ی شما ایفا می کند.

رعایت بهداشت دندان

قطعا رعایت بهداشت دندان چه قبل از عصب کشی و چه بعد از آن عواملی مهم و موثر در عمری است که قراراست دندان با شما بماند، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان همیشه باعث به دردسر انداخت شما می شود از بوی بد دهان گرفته تا تخریب دندان های سالم و یا ترمیم شده

طول عمر دندان عصب کشی شده بیشتر است و یا جایگزینی دندان با ایمپلنت؟

مطالعات نشان داده است که درمان عصب کشی راه حل بهتر و با دوام تری نسبت به جایگزینی دندان با دندان های مصنوعی که ممکن است با گذر زمان ناکارآمد شود دارد. این که دندانپزشک شما کدام راه حل درمانی را انتخاب کند علاوه بر طول عمر به فاکتور های دیگری مثل طول روند درمان و هزینه آن هم بستگی دارد. حقیقتا دندانی که به خوبی عصب کشی شده، با مواد مناسبی پر شده و با مراجعه های مکرر روند ترمیمش بررسی شود برای سال های سال کارایی خواهد داشت. به زبانی دیگر در صورت رسیدگی و توجه کافی هیچ چیزی به اندازه ی دندان های طبیعی تان راحت و کاربردی نخواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *